Huidige Expositie: Vrijwilligers in en uit de kunst.

De creatieve expressie van een aantal mensen die enthousiast als vrijwilliger hun bijdrage leveren aan Het Waalres Museum, nu ten toon gesteld in hun eigen museum. 16 vrijwilligers die door hun vrijwilligerswerk zorgen dat het hele jaar door exposities in Het Waalres Museum in Waalre te zien zijn, houden van woensdag 25 september tot en met woensdag 9 oktober 2019 samen een tentoonstelling van hun eigen creatieve werkzaamheden (schilderijen, beelden, keramiek, etc.) in het Museum.
Het Waalres Museum wordt geheel gerund door vrijwilligers, enthousiaste mensen die daar soms een groot deel van hun vrije tijd in steken. Opvallend is dat veel van deze mensen zelf ook flink creatief bezig zijn. Het Waalres Museum wil daarom graag laten zien wat haar vrijwilligers creatief waard zijn en ze hiermee bovendien eens anders in de schijnwerpers zetten. De tentoonstelling is aantrekkelijk door de diversiteit van de geëxposeerde werken, omdat iedere deelnemer zijn/haar eigen invalshoek heeft.
Geëxposeerd worden schilderijen, keramiek, beelden in hout en steen, foto’s en textiele werken.
Het Waalres Museum stelt al jaren mensen uit de regio in de gelegenheid om hun werk ten toon te stellen. Het biedt een platform voor voornamelijk Waalrese kunstenaars en zijn er diverse exposities van hedendaagse kunst en bijzondere particuliere verzamelingen.

De kerntaak van Het Waalres Museum richt zich op het organiseren en presenteren van tentoonstellingen en activiteiten, waarbij de nadruk ligt op het industrieel en cultureel erfgoed van de gemeente Waalre, waaronder de Brabantia collectie (huishoudelijke artikelen) en de Simplexcollectie (speelgoed en puzzels) alsmede textiel, zoals de Kendix collectie en de verzameling antiek damast uit de periode van 1550 - 1950.
Gekoppeld aan deze activiteiten verzorgt Het Waalres Museum een programma van cultuureducatie aan de leerlingen van alle basisscholen in de gemeente Waalre.