Duurzaam speelgoed van Simplex en Fischer-Price

Het Waalres Museum houdt van zondag 10 juli 2022 t/m woensdag 31 augustus de expositie “Duurzaam speelgoed van Simplex en Fischer-Price”, voor generaties speelplezier.
Fischer-Price en Simplex zijn beide rond de jaren 40 gestart en hebben allebei voor veel speelplezier gezorgd.

De tentoonstelling is een reis in de tijd voor zowel ouders, kinderen en grootouders. Wie kent niet het boerderijtje, het schooltje, de garage en de stapelringen. En wie heeft er niet met de Simplex puzzels met de rode knopjes gespeeld hier in de buurt.

De tentoonstelling omvat speelgoed van de jaren 50 tot eind jaren 80. Het was en is speelgoed dat van kind naar kind ging en gaat, en voor de volgende generatie weer vlot van zolder wordt gepakt zonder in actualiteit in te leveren. Duurzaamheid toen we dat woord nog helemaal niet gebruikten. Het was speelgoed wat gerepareerd werd in plaats van weggegooid.

Fisher Price en Simplex hebben ook een gezamenlijk stuk verleden doordat het mondiale Fisher-Price de puzzel fabrikant Simpex overnam waardoor ook elders op de wereld kinderen kennis maakten met houten puzzels.

Geheel in lijn met de traditie van het Waalres museum is dit een tentoonstelling waarbij de maakhistorie van Waalre wordt getoond op een manier die je doet glimlachen en ons weer allemaal even kind maakt.