Meesterschilder Rob Roág en leerlingen

Het Waalres Museum toont van zaterdag 23 april t/m zondag 18 juni 2022 de expositie “Meesterschilder Rob Roág en leerlingen”, een modern gilde.
De tentoonstelling zal worden geopend op zondag 24 april 2022 om 16:30 u door meesterschilder Rob Roág.

Robert Roág experimenteerde als beeldend kunstenaar lange tijd met potlood en penseel en onderzocht uitputtend alle mogelijkheden van diverse beeldhouwtechnieken. Ofschoon zijn werk waardering ondervond keerde hij terug naar papier en linnen, omdat hij zich in tekeningen en schilderijen verfijnder en genuanceerder kon uitdrukken. De omringende werkelijkheid is dé inspiratiebron voor de kunstenaar, onophoudelijk registreert hij die werkelijkheid in beelden waarin het bewuste en onbewuste vrij spel hebben.

Rob Roág uit Oirschot geeft al ruim vijftig jaar schilderles in Waalre.
De grote kracht van Rob Roág is volgens zijn leerlingen / cursisten dat hij je kan laten geloven dat je echt talent hebt.

Als je achter je schildersezel zit benadrukt hij je sterke punten, in plaats van je tekortkomingen. Een halve eeuw geleden begon Oirschottenaar Roág met lesgeven in Waalre. Roág begon met jeugdateliers, waar hij kinderen leerde schilderen, tekenen, pottenbakken en nog veel meer. Later ging hij werken onder de vlag van de Volksuniversiteit Waalre.
“Tegenwoordig wil iedereen abstract werken, maar dat is het moeilijkste wat er is. Je hebt eerst de technieken nodig, anders loop je vast". Het is niet voor niks dat zijn cursisten moeten beginnen met het stilleven. ,,Ik leer ze eerst tekenen, dat is de basis van alles. Dan gaan we met perspectief werken, en dan weer met pentechnieken. Daarna gaan we pas schilderen; Natuurlijk heeft niet iedereen evenveel talent, maar dat deert Roág niet. ,,Het is de kunst om ieders capaciteiten volledig te benutten. En soms doen ze je versteld staan. Dan zijn die mensen dolgelukkig, daar gaat het om."